Home › Blog

Een marketing aanpak die werkt

Voor alle marketingverslaafden die een nieuwe weg zoeken

Wij ontmoeten veel ondernemers die waanzinnig goed zijn in hun vak maar nauwelijks geld en tijd hebben om leuke dingen te doen. Ze leveren fantastisch werk maar toch wil het bedrijf niet groeien op de manier zoals ze dat willen. Herkenbaar?

Nog niet zo lang geleden was marketing puur gebaseerd op één richtingsverkeer. Marketing bestond uit ‘zenden’ in de vorm van reclames op de tv, de radio en via je brievenbus. Deze aanpak wordt ook wel ‘interruptie’ marketing genoemd, deze reclame overvalt mensen immers met boodschappen waar zij niet om gevraagd hebben.

In de tijd toen het aantal producten en de concurrentie nog beperkt was werkte deze aanpak nog redelijk. Daarom zijn sommige merken en ondernemers er ook verslaafd aan geraakt. Maar de afgelopen 5 tot 10 jaar werkt deze traditionele ‘zenden’ aanpak nog maar nauwelijks. De partijen die deze aanpak nog steeds hanteren overschreeuwen elkaar en de consument doet zijn uiterste best om reclame te vermijden. Ik kijk nog nauwelijks live naar tv maar neem uitzendingen op zodat ik de reclame vooruit kan spoelen.

Maar hoe moet je potentiele klanten dan wel bereiken? Hierbij een aantal tips om op een nieuwe manier naar marketing te kijken:

  1. Bepaal je doelgroep, baken deze af.
  2. Ken de behoefte van je doelgroep.
  3. Bedenk een relevant (gratis) aanbod voor jouw doelgroep.
  4. Bouw een database op met potentials.
  5. Focus op de relatie en niet op de verkoop.

 …De verkoop volgt vanzelf…

Als ondernemer is het goed om te realiseren dat het bouwen van de relatie een belangrijke voorwaarde is om tot verkoop te komen. Stel jezelf een netwerkbijeenkomst voor waar iedereen druk bezig is met het aanprijzen van zijn producten. Niet leuk toch? Je wilt de mensen eerst leren kennen, je wilt begrijpen waarom ze leuk zijn om zaken mee te doen. Kortom je wilt eerst een relatie opbouwen. En geloof mij dat willen jouw klanten ook. Zorg dat jouw marketing daarop aansluit en ga bouwen aan relaties.

Jezelf wakker schudden

Wil jij zelf aan de slag met een aanpak die werkt aan de relatie, maar weet je nog niet goed hoe je hiermee kunt beginnen? Wil jij veel tijd besparen in jouw zoektocht naar aanvullende kennis en snel weten welke ingrediënten zorgen voor een werkende aanpak?

Kortom ben jij eraan toe om alles wat je geleerd hebt over marketing door een nieuwe bril te bekijken en wakker te worden in de wereld van moeiteloos ondernemen? Dan is de training 'MKB Groeiversneller’ echt iets voor jou.

In deze training draait alles om de 15 ingrediënten van de cirkel van Aanbevelingen. Het kennen en toepassen van deze ingrediënten zorgt voor groei. Klik hier voor meer info en data waarop de seminars plaatsvinden. Wij helpen ook jou graag verder met een marketing aanpak die wél werkt!

Geloof jij ook dat traditionele marketing met ‘zenden’ niet meer werkt? Dat het tegenwoordig om het opbouwen van de relatie gaat? Wij zijn benieuwd naar jouw mening en ervaringen. Laat het ons weten in het commentaarveld onderaan deze pagina.

 

 



 

Reacties

Gratis E-Book

Aanbevelingsgedrag stimuleren? Download gratis ons inspiratie E-Book over Promoter Activatie

Waardevol Ondernemen B.V.
info@waardevol-ondernemen.nl
T: 0852103909
Postadres
Postbus 71
5740 AB Beek en Donk
KvK: 62779583
BTW: 1172.06.003.B.01
Algemene Voorwaarden